Trucuri pe care le folosesc ca să fiu mai productivă

Întotdeauna am admirat persoanele care reuşesc să fie productive şi pot să spun că dacă s-ar face o clasificare naţională a celor mai productive românce, cu siguranţă nu m-aş număra printre ele.

Ajungând la 24 de ani şi fiind la începutul anului 2018 am realizat că nu ştiu cum de am reuşit să trec prin 5 ani de facultate şi că nu am ţinut o documentare a acelor ani, ca să ştiu unde am greşit şi unde nu. Sunt sigură că dacă aş fi ţinut un jurnal sau dacă aş fi avut măcar o agendă, nu aş mai fi fost atât de stresată şi aş fi fost mult mai organizată. Implicit, aş fi avut mai mult timp la dispoziţie.

Acestea fiind spuse, ultimii 5 ani, de când locuiesc în Bucureşti, au fost destul de haotici. Am avut proiecte care s-au suprapus între ele, serviciu care s-a suprapus cu seminarele şi colocviile, serviciu care s-a suprapus cu proiectele şi examenele, proteste pentru care a trebuit să amân predarea unor proiecte etc.

Nu mai spun că multe dintre proiecte au fost făcute în ultimele 48 sau 24 de ore înainte de data limită de predare (se pare că eu nu pot să scriu proiecte fără a avea o stare de panică şi multă cafea în organism), că perioada lunară m-a surprins fără absorbante, că am rămas fără cafea în casă (două lucruri care sunt înfricoşătoare în egală măsură), că au fost dăţi în care am rămas fără şampon şi gel de duş în acelaşi timp, că uneori m-am îmbrăcat cu hainele pe care le mai aveam curate doar pentru că nu avusesem timp să le spăl şi că de cele mai multe ori camera mea arăta groaznic pentru că nu avusesem timp ca să sortez hainele, să mătur sau să strâng cărţile.

Dar am supravieţuit celor 5 ani, iar când am absolvit ciclul de licenţă şi pe urmă pe cel de masterat, am fost uşurată, gândindu-mă că am mai mult timp liber la dispoziţie. Greşit! Într-adevăr, nu mai sunt stresată şi ajung la muncă mult mai odihnită, dar m-am cam plictisit. Şi ca să alunge plictiseala, creierul meu caută ceva de făcut, iar Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram şi serialele online sunt acolo pentru mine, de fiecare dată când are impresia că este obosit. Dar niciodată nu este obosit pentru un maraton Supernatural.

După masterat, am avut impresia că aveam să scriu foarte mult la romanul meu. Am scris mult, dar nu foarte mult. Întotdeauna găseam câte o distragere, mai ales în zilele în care mă loveam de „blocajul scriitoricesc”, sau în engleză „writer’s block”. Pe urmă am dat peste un articol care spunea că oamenii de succes fac liste dimineaţa, pentru restul zilei. Am început să fac şi eu liste dimineaţa, ca experiment, şi a funcţionat. Oricât de obosită eram la sfârşitul zilei, ţineam cu dinţii de acea listă, ca să o completez pe toată. Aveam în ea lucruri mărunte, de exemplu: „Să mătur în cameră”, „să pun rufele la spălat”, „să ud plantele”, „să scriu minimum 500 de cuvinte” (cât aceste 7 paragrafe) sau „să citesc un capitol din nu-ştiu-ce-carte”.

Începând cu 1 ianuarie 2018, am început un bullet journal. Este un trend care persistă de câţiva ani în mediul online şi, care nu pare să dispară prea curând. Acesta este motivul pentru care am în geantă o pungă întreagă de carioci, creioane şi pixuri, de toţi colegii mei de la muncă fac mişto. „Aveam carioci de-astea într-a cincea” mi s-a spus.

Bun. Acum o să încep să prezint lucrurile care mă fac pe mine productivă:

1. Fă-ţi patul dimineaţa!
Amiralul McRaven, într-un discurs adresat la Universitatea din Austin, Texas, a explicat importanţa acestei activităţi. El spune: „Făcându-ţi patul realizezi prima sarcină a zilei. O să-ţi dea o doză de mândrie şi te va încuraja să mai faci o sarcină şi pe urmă alta şi alta. Iar la sfârşitul zilei, această activitate încheiată se va transforma în mai multe activităţi încheiate. Să-ţi faci patul va întări ideea cum că lucrurile mici din viaţă contează. Dacă nu poţi face lucrurile mici cum trebuie, atunci nu vei putea să faci lucrurile mari cum trebuie. Şi dacă, din întâmplare, vei avea o zi mizerabilă, te vei întoarce acasă, la un pat care este făcut. Pe care tu l-ai făcut. Iar un pat făcut te va face să crezi că ziua de mâine va fi mai bună. Aşa că dacă vrei să schimbi lumea, începe să-ţi faci patul”.
Discursul său complet poate fi vizionat aici: VIDEO

2. Împrospătează-te!
Niciodată nu plec la muncă fără a face înainte acele lucruri mărunte care mă transformă dintr-un zombi înapoi într-o femeie: duş rece (în special în lunile de vară), spălat pe dinţi, pe faţă, pieptănat, aplicare deodorant şi cremă de faţă. Uneori, dacă am mai mult timp la dispoziţie dimineaţa, aplic machiaj sau îmi aranjez părul într-un anume fel. Am grijă să am un aspect plăcut, haine curate, fără pete sau descusute. Consider că haina îl face pe om, contrar proverbului. Contează foarte mult să ai grijă de tine şi să te simţi bine astfel. Şi nu mai spun că îţi dă un surplus de încredere pe durata întregii zile.
Seara am grijă mereu să fac un duş, să-mi curăţ tenul cu apă micelară, deşi nu am folosit machiaj, şi să folosesc o cremă de noapte. Aceasta are o putere mai mare decât o cremă de zi, după opinia mea, şi restructurează ţesutul feţei. Dimineaţa mă trezesc cu o faţă curată şi luminoasă. Folosesc această cremă de la Yves Rocher, care face minuni: LINK

3. Bullet journal
Aşa cum am spus mai sus, e un trend care este promovat de adolescente şi de femei tinere, care au mai mult timp la dispoziţie. Sincer, nu am văzut vreun băiat care să se ocupe cu aşa ceva. Într-un bullet journal evenimentele, citatele, ideile sunt scrise într-o manieră foarte estetică şi structurată şi sunt acompaniate de desene, colaje şi alte abstracţiuni. Practic, este spaţiul tău personal, unde poţi să te desfăşori în voie. Al meu nu este foarte estetic, ci foarte simplu, pentru că nu investesc foarte mult timp pentru el.
În el vei scrie idei şi mari şi mici. În el vei pune citate motivaţionale, sau versurile melodiilor care-ţi plac, ca să le memorezi mai repede pentru a le cânta ca nebuna când faci duş sau curăţenie. Eu am început unul din ianuarie şi chiar mă ajută să fiu mai organizată. Pot să văd mult mai bine cât de mult am scris într-o săptămână şi să compar cu alte săptămâni. Pot să ţin astfel evidenţa banilor, să am grafic pentru slăbit, să fac mai repede recenzii şi să scriu idei pentru roman. Mă relaxez atunci când desenez în jurnalul meu.

4. Fă liste!
Cred că listele sunt cel mai important lucru atunci când vine vorba de productivitate. Fie că pui în ele lucruri mărunte, sau proiecte ample, acestea te ajută să realizezi toate sarcinile propuse pentru ziua respectivă. Ţine cu dinţii de ele, până le faci pe toate! Dacă nu poţi să le faci, plasează-le pentru a doua zi, dar nu le amâna la nesfârşit (eu le bifez cu roşu)! Şi ţine minte: când simţi că eşti obosită, eşti doar 40% obosită! Acesta este unul dintre dictonurile armatei americane.

5. Stabileşte-ţi programul şi cunoaşte-ţi limitele!
Acest lucru ţine tot de liste şi poate intra chiar în bullet journal. Când vine vorba de serviciu, însă, încerc să ţin lucrurile departe de bullet journal, mai ales că este vorba de securitatea muncii. Dar ştiu că zilnic trebuie să realizez 60 de mailuri, în 8 ore de muncă. Aşa că încerc să le împart şi să fac cât mai multe în prima parte a zilei. Până la ora 12 mi-am propus să realizez 40 de cazuri, în bucăţi de câte 10. Astfel, după 10 cazuri tratate, iau o mică pauză de 5-10 minute (fie merg la baie, fie merg ca să-mi iau o cafea, fie mă uit pe geam etc.), pauză care-i permite creierului meu să se odihnească puţin, ca apoi să reia activitatea în forţă.
Uneori sunt zile în care am mai multe mailuri de făcut şi se întâmplă să uit de această regulă, sau am o situaţie mai greu de gestionat, pe care nu o înţeleg în acel moment. Iau o pauză de 2-5 minute, un pahar de apă rece, sau cobor scările până la parter, merg să iau o gură de aer, ca să îmi revin, iar când mă întorc, văd lucrurile cu alţi ochi. Înţeleg mailul şi îmi dau seama că situaţia nu este atât de gravă, până la urmă.
Când nu sunt la muncă, îmi planific obiectivele pe ore. De exemplu: 08:50-09:00 : Ordine în cameră; 09:00-09:20 – Duş şi îngrijire ; 09:20-09:40 – Mic dejun şi spălat vase. 09:40-10:10 – Scris. Menţionez că acesta nu este programul meu, ci doar un exemplu.

6. Metoda Pomodorro
Până nu de mult, nu ştiam că poartă acest nume. Este un mod simplu de gestionare a timpului. Practic, îţi propui să rezolvi o activitate în 25 de minute, cu o pauză de 5 sau de 10 minute la sfârşit, dacă îţi doreşti să începi o nouă activitate. Eu o ţin 30 de minute şi o folosesc atunci când scriu. Funcţionează!

7. Fii zen!
Sunt scorpion şi-mi sar dracii repede. Lucru ştiut de toată lumea. Încerc să-mi văd de ale mele, să stau departe de bârfă şi să nu interferez cu vieţile private ale oamenilor. Nu mă interesează mondenităţile şi încerc să nu intru în polemici politice sau religioase, cu oameni care nu par pregătiţi în acest sens (nu că eu aş fi instruită în politică). Sunt de părere că nu este treaba mea să ştiu ce cred alţii despre mine.
Zilele trecute am aflat că cineva de la muncă a vorbit urât despre mine la birou, în absenţa mea. Am decis că nu merită să-mi irosesc timpul şi nervii ca să aflu care e problema ei cu mine. Pur şi simplu nu poţi mulţumi pe toată lumea şi nu poţi fi pe placul tuturor, iar acest lucru este OK.
Nu te costă nimic să fii o persoană decentă şi cu bun simţ. Dacă eşti rea, atunci să fii sigură că lumea o să fie rea cu tine la rândul său.

8. Să ai un spaţiu de lucru curat!
Este foarte important ca spaţiul de lucru să fie cât mai curat şi mai aranjat cu putinţă. Dacă lucrezi dintr-un dormitor unde-s haine pe podea, pe birou şi pe scaun, dacă coşul de hârtii e plin şi dacă e praf peste tot, atunci creierul tău nu o să te lase să lucrezi cum trebuie până nu aranjezi zona. Înainte de a mă apuca de acest articol, a trebuit să strâng rufele, să le aranjez, să organizez biroul şi să strâng patul. Până la această oră nu aş fi reuşit să scriu acest articol, fără a fi făcut ordine.
La birou, când ajung, am grijă mereu ca haina să fie la cuier, geanta la locul ei, praful să fie şters chiar şi de pe despărţitoare, iar biroul să fie dezinfectat în profunzime. Tastatura îşi ia bătaie aproape zilnic, scuturată fiind de praf şi de alte mizerii. Niciodată nu se află pe biroul meu pahare goale de cafea, sau alte ambalaje.

9. Să nu te laşi distrasă!
Ai facebook-ul aprins, iar pe ecran îţi apar toate notificările? Nu poţi să stai departe de Twitter? Primeşti mesaje de la fostu’, actualu’, soră-ta, sau de la profesoara dintr-a cincea? Nu-ţi face griji! Nu trebuie decât să închizi telefonul o jumătate de oră şi să faci un Pomodorro mic. Creierul se plictiseşte şi nu poate sta departe de 9gag mai mult de 10 minute? Există programe care blochează site-urile pe care le frecventezi. Practic, când creierul tău se plictiseşte să scrie despre munţi şi şisturi cristaline şi intră pe Facebook, site-ul va fi blocat până în momentul stabilit de tine, iar tu nu vei putea face nimic în acest sens, decât să-ţi continui proiectul... sau să intri de pe alt browser (Muahaha!).
Eu am folosit StayFocused, când scriam lucrarea de dizertaţie, o extensie pentru Chrome. Iată aici şi altele: https://focusme.com/blog/5-simple-website-blockers-for-studying-and-increasing-productivity/

10. Fă-ţi ritualurile!
Aici mă refer la tabieturi şi cred că aici intră multe dintre punctele pe care le-am menţionat mai sus. Eu, cel puţin, nu pot să scriu dacă nu am biroul curat, muzică bună în fundal, cafea cu lapte sau un ceai bun lângă mine. Prefer să am lumină naturală, sau cât mai puţină.
La serviciu prefer să ajung mult mai devreme la birou. Astfel, am timp ca să-mi duc haina la dulap, să dezinfectez biroul, să dau drumul la un geam ca să intre oxigen, să-mi iau un pahar cu apă, un pahar cu cafea şi să-mi deschid toate programele cu care lucrez. Consider că este important să începi lucrul într-un mod relaxat şi nu să începi gâfâind.
Seara scriu în jurnal un lucru bun care s-a întâmplat în acea zi, fără a include o negaţie. Dacă sunt mai multe, şi mai bine. Nu este mare lucru la prima vedere, dar după o perioadă m-a făcut să mă simt mult mai bine. Înainte nu vedeam că oamenii chiar mă apreciază şi observam doar partea negativă. De exemplu, nu scriu niciodată „Astăzi nu m-am împiedicat când am ieşit din bloc”, ci „Astăzi am ajuns cu bine la muncă”(eu nu mă împiedic; e doar un exemplu). Când te uiţi în urmă şi citeşti, vrei să vezi lucrurile pozitive din viaţa ta şi nu pe cele negative. Este un truc pe care l-am învăţat de la o mămică de pe internet.

11: Fă întâi lucrurile mai grele!
Dacă le fac întâi pe cele mai uşoare, atunci s-ar putea să nu mai rămână deloc greu pentru cele care sunt mai solicitante pentru mine. Aşa că fac întâi ce este mai greu, ca să am timp mai mult pe urmă. De-asta la muncă prefer să scriu 40 de mailuri în primea jumătate a zilei (vezi punctul 5!).

12. Ia-le pe rând!
Nu sunt multe de zis aici. Cred că e mai bine să faci lucrurile pe rând şi nu să te încurci în multi-tasking, fie că e vorba doar de obiectivele dintr-o zi, dintr-o săptămână, dintr-o lună sau dintr-un an. La obiectivele cotidiene, vă puteţi referi la punctele menţionate mai sus. La celelalte mă refer la cele mai ample şi care nu se derulează în cicluri atât de repetitive precum celelalte.
De exemplu: „ziua de spălat rufe”, sau „ziua de făcut curăţenie generală”, sau „ziua în care treci pe lista de cumpărături şi alte lucruri: detergenţi, tampoane, mâncare pentru animale etc.”, „ziua în care te duci la salon”, „ziua în care mergi la bibliotecă”, „săptămâna în care faci yoga, că te doare spatele”, „luna în care mergi la bibliotecă pentru că faci un proiect”, „sezonul sau anul în care mergi la sală”.
Desigur, unele dintre ele pot fi suprapuse, însă acest lucru trebuie planificat de dinainte. De preferat este să nu mergi la bibliotecă, salon, sală, serviciu şi să mai faci şi curăţenie în aceeaşi zi pentru că te suprasoliciţi, iar a doua zi vei fi mult prea obosită ca să mai dai randament. Părerea mea este că trebuie să le grupezi, astfel încât să-ţi rămână timp şi pentru tine.

13. Înconjoară-te de lucruri şi persoane care-ţi plac!
În dormitor am plante, cărţi, produse Yves Rocher, şi postere de la Cărtureşti, cu personajele din Supernatural. Cel cu Sam şi Dean Winchester este pe birou, iar cel cu Castiel pe noptiera din dreapta patului. Pe birou am instrumente de scris şi de pictat (mai pictez atunci când am nevoie să mă relaxez puţin).
Sunt foarte puţine persoane în care am încredere, iar familia este pe primul loc. Cunosc foarte multă lume în Bucureşti, însă cei pe care-i pot numi prieteni îi pot număra pe degetele de la o mână. Telefonul meu nu primeşte apeluri, deşi e aprins non stop. Înţeleg că toată lumea are necazuri şi lipsă de timp. Nu asta este ideea. Ştiu că am acolo acele persoane care vor răspunde la telefon de fiecare dată când voi suna, iar acest lucru mă face să mă simt mai bine.
Important este să te înconjori de oameni care te apreciază şi care te susţin, şi de câteva lucruri care te reprezintă. Când sunt la birou, Sam şi Dean se uită direct la mine, parcă îndemnându-mă să continuu să scriu.


14. Cunoaşte-ţi ţelurile!
Pentru ce scrii? Pentru ce munceşti? Pentru ce trăieşti? Nu te complace unei situaţii în care te afli! Lucrurile pot fi mai bune de-atât. Poţi mai mult.

Acum, după ce veţi fi citit cele 14 puncte pe care eu le fac pentru a fi mai productivă, poate vă gândiţi ce-i cu postarea aceasta, mai ales că am zis în introducere că nu-s cea mai productivă din păstaie. Ei bine, ştiu că sună clişeic, dar consider că noul an aduce cu sine noi începuturi şi că fiecare zi nu o să se repete, fie ea bună sau nu. Aşa că eu consider că este cel mai bine să stoarcem cât de mult timp putem din acea zi şi să ne bucurăm de ea.

Consider că metodele pe care le-am folosit până în prezent, cu precădere în luna ianuarie, m-au ajutat să fiu mult mai relaxată, mai productivă şi să scriu mult mai mult. Dacă aş fi folosit aceste metode şi în timpul facultăţii, sunt sigură că aş fi fost mult mai puţin stresată.

Concluzii: Fii organizată! Fă întâi lucrurile grele! Fă-ţi ritualurile, listele! Fii zen! Poţi mai mult.

Postări populare